Na półkach aptecznych pojawia się coraz więcej preparatów zawierających różne formy i dawki witaminy K2. Nie wszystkie są jednak odpowiedniej jakości, dlatego tak ważna jest wiedza w jaki sposób wybrać dobry i skuteczny produkt.

Przede wszystkim powinniśmy zawsze pamiętać, że nie tylko wszystkie leki, ale także suplementy diety najlepiej jest kupować w aptece. Farmaceuta jest osobą, która może odpowiednio doradzić, wskazać plus i minusy preparatów, a warunki przechowywania produktów są kontrolowane. W przypadku witaminy K2, która jest bardzo wrażliwa np. na temperaturę, jest to szczególnie ważne.

Będąc w aptece warto zwrócić uwagę na kilka cech preparatu, aby mieć pewność, że suplementacja nim, będzie dla nas najbardziej efektywna:

– zawartość K2 – zapotrzebowanie na witaminę K2 szacuje się na poziomie 150-200mcg na dobę. Niestety ze względu na bardzo ubogą dietę konieczna jest suplementacja większości tej dawki. Optymalną ilością w dziennej porcji suplementu jest 150mcg witaminy K2, co pozwala na uzupełnienie braków jednocześnie nie narażając na ryzyko hiperwitaminozy,

– forma menachinonu-7 –MK7 – część suplementów może zawierać inne formy witaminy K2. Tylko suplementacja witaminą K2 w formie MK7 (menachinon-7) zapewni optymalne działanie produktu.

– forma kapsułki miękkiej z olejowym wypełnieniem – jest to istotne ze względu na to, że witamina K jest rozpuszczalna w tłuszczach. Powinna być ona podana w formie kapsułki miękkiej, aby zapewnić optymalne wchłanianie. Olej MCT naturalnego pochodzenia, jest najlepszym wyborem, ponieważ zapewnia odpowiednią stabilność produktu, nie jest metabolizowany, jak tłuszcze długołańcuchowe, a więc nie wpływa na wzrost poziomu triglicerydów we krwi,

– forma witaminy K2 zawierająca wiązania trans w cząsteczce – witamina K2 MK7 może przybierać dwie formy – cis i trans. Forma cis, którą są zanieczyszczone produkty pochodzenia naturalnego jest niestety nieaktywna biologicznie. Jedynie forma trans posiada biologiczną aktywność, a więc zapewnia efektywne działanie,

– połączenie z witaminą D3 – ostatnią cechą, na którą warto zwrócić uwagę jest połączenie witaminy k2 z witaminą D3. Witaminy te działają synergistycznie. Witamina D3 pomaga we wchłanianiu wapnia, pobudzając wydzielanie białek, które witamina K2 aktywuje, dzięki czemu wapń jest wyciągany z tkanek miękkich i naczyń, a trafia do kości i zębów.